Hur jag färgar min lugg!

Tänkte att det kunde vara lite småspännande att se hur jag gör detta! Även om det är riktigt jäkla busenkelt finns det ju givetvis de som tror det är jättesvårt och får massvis med lustiga bilder i huvudet. Ska göra en "steg för steg" bildtutorial, och jag hoppas den är lite småtrevlig åtminstone!
Steg 1
Det är viktigt att separera det hår som ska blekas från det håret som inte ska det. Det kan vara jätteknepigt att få till en rak linje, och jag brukar för det mesta alltid missa lite som ska blekas, och få med lite för mycket svart hår. Skitsvårt faktiskt.
Steg 2
Nu ska vi bleka håret! Jag brukar vanligtvis inte bleka hela luggen, när jag gör det gör jag det mest för att jag vill göra en större förändring på mitt hår. Tex om jag vill ha luggen gul. Då är det viktigt att håret är platinablont, för annars lyser den gula färgen inte. I detta fallet var jag helt säker på att det svarta håret hade tvättats ur lite mer (ni vet när man färgat håret svart och när man tvättar håret så blir skummet lila i ett halvår framöver?) Det hade inte tvättats ur. Det hade gått tre dagar! När jag tittade ut ur dushen efter detta steget var min lugg vit i rötterna, och resten av luggen var grå.
Steg 3
Om luggen blir grå är det bättre att använda rosa, för det gråa blir lite mer lila och det skiftar sådär jättefint i luggen och ser jättefint ut. Jag ville dock ha gult hår, men det gick inte så värst bra. Jag använder en färg från märket directions som heter cerice, och den funkar fina fisken för mig! Den jag brukar använda för att få gult hår heter electric banana och kommer från manic panic. När man ska slänga i denna färgen (som för övrigt inte skadar håret, utan bara är en inpackning med färg) så ska håret vara tvättat i shampoo. Bara shampoo, för slänger man i balsam så fäster inte dessa färgerna.
Steg 4
Att sitta med färgen i håret är skitkul (HUMOR!) Den går att ha i håret i evigheter, jag brukar sova med den i håret om jag inte har skola dagen efter. Den färgar dock som alla andra färger av sig, så jag rekomenderar att man har en handduk på kudden när det är dags att sova. Håret stelnar efter att man haft i färgen ett tag, och då färgar den inte av sig lika enkelt. På morgonen är det bara att tvätta håret med balsam som vanligt, och sen så ser man snygg ut i håret!
(Jag ser läskig ut utan smink)
I vanliga fall färgar jag bara utväxten, men som sagt gjorde jag en tabbe denna gången. Kanske blir min lugg gul inom en snar framtid ? Vem vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0